7 tips om voedselverspilling te voorkomen

Food

Nederlandse huishoudens hebben in 2016 gemiddeld 41 kilo voedsel per persoon verspild. Dat blijkt uit nieuwe onderzoeken. Vooral bij brood, zuivel, groente, fruit en vlees is veel winst te behalen. Je kunt een grote bijdrage leveren door op maat te koken en kopen, en je eten en drinken op de juiste plek te bewaren. Bekijk onze 7 tips.

In 2016 is in Nederlandse huishoudens gemiddeld 41 kilo eten per persoon verspild, in 2010 was dat nog 48 kilo. Dat lijkt een verschil van 7 kilo, ofwel 15%. Ook is onderzocht hoeveel drank er jaarlijks verdwijnt via de gootsteen of het toilet. Naar schatting gaat het om 57 liter vloeistof per persoon per jaar.

Van groot belang voor het milieu

“Het is belangrijk dat iedereen zich inzet om voedselverspilling te voorkomen”, zegt Corné van Dooren, expert Duurzaam Eten van het Voedingscentrum. “Voedsel produceren kost veel energie en grondstoffen. Door minder te verspillen kunnen we de uitstoot van broeikasgassen flink terugdringen en gaan minder grondstoffen verloren. Dat is van groot belang voor onze planeet.”

Kleine stapjes, groot verschil

Wat kun je doen om verspilling te voorkomen? Volgens Van Dooren hoeft het niet moeilijk te zijn: “Bewaar brood bijvoorbeeld in de vriezer als je het niet direct opeet. Haal er telkens een paar boterhammen uit. Je hebt dan altijd vers brood en hoeft nooit iets weg te gooien. Wat ook helpt, is groente en fruit op de juiste plek bewaren. Zo blijven tomaten buiten de koelkast langer goed. En wist je dat je melk vaak nog kunt drinken na het verlopen van de datum? Kijk, ruik en proef altijd eerst.” 

Bij vlees is het dubbel belangrijk om verspilling te voorkomen. Vlees heeft een hoge klimaatimpact, de productie ervan zorgt voor veel uitstoot van broeikasgassen. Als je een deel daarvan weggooit, wordt de impact nog hoger, want er is dan nog meer vlees nodig. “Houd de datum dus goed in de gaten, zodat je alles op tijd op krijgt en niks hoeft te verspillen”, aldus Van Dooren.

7 tips om voedselverspilling te voorkomen

  • Check je voorraad voor je boodschappen doet. Wat heb je nog in huis? Wat moet als eerste op? Je weet dan wat je echt nodig hebt.
  • Maak een menu voor de hele week. Schrijf wat je nodig hebt op een boodschappenlijstje. Wie altijd een boodschappenlijstje maakt, kan tot wel 9 kilo voedsel van de afvalbak redden.
  • Noteer ook de hoeveelheden op je boodschappenlijstje. Bijvoorbeeld: ‘spinazie 500 gram’. Je koopt dan minder snel te veel.
  • Kook precies genoeg. Kijk wie er mee-eten en weeg af hoeveel je nodig hebt. Een keukenweegschaal is handig. Voor pasta, rijst en couscous is het Eetmaatje een aanrader. 
  • Bewaar je eten op de juiste plek. Kijk in de online Bewaarwijzer waar het product het langst goed blijft. Groente, brood en maaltijden zijn heel lang houdbaar in de vriezer.
  • Eet producten voor het verstrijken van de datum op. Producten met een TGT-datum (te gebruiken tot), zoals vlees en vis, kun je beter niet meer opeten na de datum. Bij de THT-datum (tenminste houdbaar tot) kun je je zintuigen gebruiken. Kijk, ruik en proef of het nog goed is.
  • Kijk of je nog kliekjes en restjes in huis hebt. Wanneer maak je ze op? Houd wekelijks een kliekjesdag/donder-niet-weg-dag. Kijk hier voor inspiratie om je voorraad op te maken.

Minder verspillen ? - tips en tools

Bron:http://www.voedingscentrum.nl/

Meld je aan voor de landelijke nieuwsbrief

  • Altijd op de hoogte
  • Ervaringen van andere ouders
  • Leuke activiteitentips